تبلیغات
دور دنیا - ضرورت تغذیه مناسب در كوهنوردی

امروز:

ضرورت تغذیه مناسب در كوهنوردی

» نوع مطلب : کوهنوردی ،

مصرف غذاهای پرانرژی و پروتئینی و رعایت نكاتی در مورد تغذیه صحیح در كوهنوردی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

نكات لازمی كه كوهنوردان پیش از صعود باید بدانند.
قبل از برنامه طولانی، غذاهای پر انرژی

و پروتئینی مصرف كنید.
قبل از برنامه پرخوری نكنید.
همراه داشتن جیره غذایی اضافه در طول برنامه.
دقت در خرید مواد غذایی (تاریخ مصرف، زنگ زدگی، استاندارد و...) بین غذای اصلی معده را خالی نگذارید.
میوه وسبزیجات تازه مصرف كنید. آب به دفعات زیاد مصرف كنید.
غذاها را با آرامش مصرف كنید.
هیدرات‌های كربن (شكلات، خرما، بیسكویت، مربا و... به علت هضم وجذب سریع اهمیت دارند) مصرف كنید.
برای برنامه‌های طولانی، غذاهای پر كالری و چرب استفاده كنید. میوهای خشك و قندهایی را كه سریع جذب می‌‌شوند، برای مواقع اضطراری همراه داشته باشید.
برای ایجاد تعادل غذایی هر انسان، تامین انرژی كافی نیست، ویتامین‌های گروه B با افزایش تولید انرژی كارآیی ورزشی بالای دارند. مصرف زیاد انرژی هم همیشه مفید نخواهد بود.
مصرف زیاد ویتامین A اختلالات عصبی به همراه دارد.
مصرف زیاد ویتامین C تحریك روده، اسهال، ایجاد نقرس به همراه دارد.
مصرف زیاد ویتامین E اختلال در گردش خون، سر درد خستگی، اشكال بینایی همراه دارد.
مصرف زیاد ویتامین D عوارض كلیوی همراه دارد.
اگر در بدن كمبود ویتامین به‌وجود آید مصرف آن مفید و در افراد با شرایط طبیعی مكمل ویتامینی اثر خاصی ندارد.

مصرف انرژی
کوهنوردی، 600 کیلو کالری انرژی در ساعت لازم دارد.
به ازای هرساعت فعالیت انجام شده، این میزان انرژی به انرژی مورد نیاز بدن در حالت عادی اضافه می‌شود.

نوشته شده در : چهارشنبه 22 مهر 1388  توسط : mehdi rabbani.    نظرات() .

رتبه سنج گوگل